Vad gör vi utan oljan?

295358 busy highwayAllt mer av den mat vi äter är importerad. Det svenska jordbruket och livsmedelsproduktionen är extremt beroende av fossil energi. Vad gör vi i ett krisläge? Hur kan vi ställa om?

Vi tänker oss ett scenario:
En kris som påverkar produktionen av olja sker i viktiga oljeproducerande länder. Oljeimporten minskas till 25% och importen av mat lika mycket.

Fram till 80-talet skulle Sverige ha kunnat klara detta rätt bra på grund av våra ca 40 bergrumsanläggningar med beredskapslager av olja – för 3 års förbrukning i det civila samhället. 1993 togs beslutet att avveckla detta pga. nya geopolitiska bedömningar.
1995 var produktion av kött och ägg ungefär lika stor som konsumtionen. Idag importerar vi 4 gånger mer än vi exporterar.


Produktionen har minskat och konsumtionen ökat. Självförsörjningsgraden på livsmedel har minskat i Sverige och är nu lägst i Europa.
Idag skulle detta scenario få enorma konsekvenser för oss. Vi kommer inte att kunna äta oss mätta. Vi kommer att kunna få i oss 1400 kilokalorier per dag. Detta innebär svält.

Europa på väg mot en hållbar cirkulär ekonomi

CEVarje år går Europa miste om cirka 600 miljoner ton material som skulle kunna återvinnas eller återanvändas, men som i dag slängs som skräp. Nu är EU-miljarder öronmärkta för att lotsa över företag och konsumenter till en cirkulär ekonomi. Vad innebär det? Vad kan vi göra i Sverige? Och vad kan du göra i din verksamhet?

Många av jordens resurser är ändliga, det vill säga, de kommer ta slut om vi inte lär oss att återanvända dem. Om alla levde som vi gör i Sverige skulle 3-4 jordklot behövas. En stor del av jordens befolkning lever i fattigdom och år 2050 kommer vi vara 9 miljarder människor som ska ta tillgång till vatten, mat, kläder, boende med mera. För att klara denna ekvation behöver vi tänka om kring hur vi konsumerar och hur vi nyttjar resurser – och nya affärsmodeller behöver få växa fram.

Ny utbildning! Din nya affärsmodell - Affärsmodell Canvas ger dig verktygen!


AMC MGBC Svensk med logo v10Förändrade kundbeteenden, samhällsbehov och digitalisering förändrar idag logiken i många branscher – och skapar helt nya branscher! Har du koll på vad som händer i din bransch? Vad innebär affärsutveckling för dig - att förbättra dagens affärer - eller att skapa helt nya affärer, eller kanske en kombination?

I denna utbildning arbetar vi med Affärsmodell Canvas. Vi går igenom grunderna i modell och arbetssätt, och får möjlighet att träna praktiskt på förberedda case.

Att göra omfattande förändringar innebär att flera, kanske samtliga delar av verksamheten påverkas.
Det är här affärsmodellen kommer in i bilden. Affärsmodellen beskriver hur logiken ser ut för att skapa värde i verksamheten. Framsynta företag och verksamheter arbetar med affärsmodeller som en självklar del i sin strategiska affärsutveckling.
Men vad innebär detta egentligen? Hur kan du ta detta in i din verksamhet? Hur kommer man igång? Mats Göransson från MGBC ger i denna halvdags utbildning en översikt av verktyget Affärsmodell Canvas (AMC) som har blivit något av en best practice som verktyg för affärsmodells-innovation. AMC är visuellt, kreativt och stimulerar samarbete över gränser och mellan olika roller/ansvar. 

Innehåll:
Omvärlden - varför har vi behov av nya affärsmodeller?
Exempel på framgångsrika affärsmodeller
Grunderna i Affärsmodell Canvas
Workshop med förberedda case
Gemensam lunch (ingår)

Målgrupp:
Chefer, affärsutvecklare, produktutvecklare, CSR/hållbarhetsansvariga.

Tid:
Onsdag 18 maj kl 08.30-13:00 (inkl. lunch).
Plats:
Kungsportsavenyn 10 (Kunskapsavenyn), Göteborg.
Pris:
2 450 kr per deltagare. Är ni flera från samma organisation? Gå 3 - betala för 2! I priset ingår fika och gemensam lunch samt kursdokumentation.

Gå vidare och anmäl dig här!

Kontakta oss!

Har du frågor om utbildningen, eller vill diskutera annat? Kontakta MGBC så bokar vi en tid som passar dig, och då vi får möjlighet att berätta mer om oss, samtidigt som vi får ta del av dina specifika utmaningar och behov! Maila oss: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Hjälp oss utvärdera vårt Affärsmodell Canvas material - så bjuder vi på en timmes stöd för att komma igång!

AMC MGBC Svensk med logo v10Förändrade kundbeteenden, samhällsbehov och digitalisering förändrar idag logiken i många branscher – och skapar helt nya branscher! Har du koll på vad som händer i din bransch? Vad innebär affärsutveckling för dig - att förbättra dagens affärer - eller att skapa helt nya affärer, eller kanske en kombination?

Vi har nu fått lite erfarenhet av vårt material för Affärsmodell Innovation, baserat på Affärsmodell Canvas. Vill du också testa det - och få en timmes kostnadsfri introduktion? För att förbättra oss och se till att materialet motsvarar behovet hos dig som användare gör vi en enkel utvärdering. Vi vill nu ha dina synpunkter på materialet genom att du svarar på vår enkla enkät. Gör så här:
1. Ladda ned och gå igenom materialet. Det är 12 sidor att läsa.
2. Svara på vår enkla utvärdering. 3 frågor som tar max 5 minuter.
3. Vänta på att vi hör av oss inom 5 arbetsdagar för att boka in en timmes rådgivning och introduktion till din verksamhet. Du väljer själv om det skall vara en enskild genomgång, en ledningsgrupp eller kanske en inspirationsföreläsning på ett frukostmöte/lunchseminarium.

Tack för att du hjälper oss att bli bättre - tillsammans skapar vi bättre verksamheter! 

Prenumerera på MGBC Nyhetsbrev

*obligatoriskt fält